תוכן עניינים

למה אתם חייבים לעשות סקר שוק


עומדים לפתוח עסק חדש? רוצים להקים סטארט-אפ? לפתח מוצר חדש? להרחיב את קהל היעד?

כדאי שתשאלו את הלקוחות שלכם אם הם מוכנים אליו!

רגע לפני שאתם מוציאים הרבה כסף על תוכנית שיווק / מחקר שוק / תוכנית עסקית וכו' – תעשו "סקר שוק" ותחסכו כסף רב ואכזבות עסקיות.

המפתח לכל עסק מצליח הוא מה הלקוחות שלך רוצים ולתת להם זאת באופן שרווחי עבורכם וכדי לברר מה הלקוחות שלכם רוצים עליכם לעשות "סקר שוק"

מה זה סקר שוק

 סקר שוק נועד לתת תמונת מצב אמיתית על רצונות וסטטוס השוק ביחס למוצר או השירות שלכם. דרכו ניתן לקבל תמונת מצב רחבה מאוד ופידבק אמיתי אשר יעיד באופן ישיר על היתכנות המוצר בקרב קהל היעד שנבחר.

בעולם העסקי אין ערובה לכך שרעיון חדש יזכה להצלחה עסקית מסחררת ולשם כך עליכם לעשות סקר מעמיק ואיכותי שיעזור לקבל החלטות מושכלות תוך שימוש במידע מדויק ועדכני אודות סטטוס השוק וקהל היעד. הבנת שוק המטרה היא עניין קריטי במידה ורוצים להשיג הצלחה עסקית.

דרך הסקר תוכלו לגלות את דעת הצרכנים על שלל נושאים כגון: תמחור מוצרים, אופן אריזה, רמת השימושיות במוצר, משוב על חומרי פרסום ועוד. בנוסף, ולא פחות חשוב, דרך הסקר ניתן גם לחזות התנהגות עתידית של הצרכן ביחס למוצרי החברה  וניתן לבצע את ההתאמות הדרושות מראש כדי לייצר הצלחה במכירות בעתיד.

את הסקר ניתן לעשות לפי אזור גאוגרפי (ישראל, ארצות הברית, אירופה ועוד), מגדר, לאום, מעמד סוציואקונומי, גיל, רקע תעסוקתי, השכלה פורמלית, סטטוס משפחתי ועוד.

סקר שוק איכותי מאפיין את קהל היעד המתאים ביותר לבית העסק ומסייע למזמין להגיע להחלטות עסקיות מושכלות מבוססות נתונים ע"י הגעה לקהל היעד המתאים ביותר עם השאלות הנכונות בזמן הנכון.

למי מתאים לעשות סקר שוק?

השירות מתאים לכל סוגי העסקים החל מסקר שוק למסעדות, סקר שוק להקמת עסק חדש, סקר שוק למוצר חדש, סקר שוק לחברות סטארט-אפ, סקר פוטנציאל שוק וכל מי מעוניין למכור דבר מסוים לצרכן ורוצה לקבל חוות דעת כנה ואמיתית אשר תכריע את הצלחת המיזם העסקי.

מה היא חשיבותו של סקר שוק?

בבואכם להוציא מוצר חדש, עסק חדש או כל מיזם עסקי, עליהם לסקור את קהל היעד המתאים ולקבל משוב קריטי על מנת להבין היתכנות עסקית וכלכלית. לפניכם חלק מהסיבות שאתם חייבים לדעת (יש המון סיבות) :

  • בדיקת היתכנות לרעיון העסקי חדש או למוצר קיים
  • צמצום סיכונים בשוק חדש
  • הכרת קהל היעד לעומק
  • כיוון מסרים שיווקיים נכונים לקהל היעד במתאים ביותר
  • הרחבת הקהל העסקי עם מוצרים חדשים
  • דירוג המוצרים לפי שביעות רצונם של הלקוחות
  • זיהוי מגמות ורמות הביקוש הצפוי לרכישת המוצרים
  • שמירה על אינטרסים של החברה כנגד המתחרים
  • קבלת החלטות עסקיות מושכלות
  • שיפור המוצרים / השירותים הקיימים

שיטות נפוצות למחקר שוק

מחקר איכותני

מחקר איכותני משתמש בדרך כלל בשאלות פתוחות, ראיונות אישיים או קבוצות מיקוד. המעורבות האישית בתהליך היא זו שמאפשרת גילוי מידע איכותי וממוקד עם מספר קטן של נחקרים.  עם זאת בהיעדר נתונים סטטיסטים יהיה קשה להניח הנחות נרחבות.

 

מחקר כמותי

מחקר כמותי משתמש בדגימות סטטיסטית מובהקות ובשאלות סגורות. בדרך כלל יעשה בסקר אינטרנטי או טלפוני, במדגם אוכלוסייה גדול משמעותית ממחקר איכותני ויתבסס בעיקר על כמות גדולה של נחקרים. דבר זה יבסס את אמינות המחקר וייצר תוצאות סטטיסטיות מדויקות יותר

כלי מחקר לביצוע סקר

סקרים / קבוצת מיקוד / ראיונות אישיים / תצפיות

סקרים

שאלוני סקרים הינם פשוטים ותמציתיים המאפשרים ניתוח של קבוצה המייצגת את שוק היעד שלך. ככל שמדגם הסקר יהיה גדול יותר כן התוצאות תהיינה מהימנות יותר. הסקר יכול להתבצע כסקר טלפוני או באונליין.

 

קבוצות מיקוד

בקבוצות מיקוד משתמשים בסדרת שאלות או נושאים שונים על מנת להוביל לדיונים בין חברי הקבוצה.

משך קיום המפגש נע בין שעה לשעתיים ומומלץ בדרך כלל לבצע בין 2/3 קבוצות מיקוד שונות כדי לבסס את אמינות המחקר.

 

ראיונות אישיים

בדומה לקבוצות מיקוד, הראיונות האישיים כוללים שאלות פתוחות עם רמות קושי שונות ובדרך כלל נמשכים כשעה. במחקרים מהסוג האישי קיים חשש כי מכיוון שמדובר במיקוד נחקרים קטן לעומת קבוצת מיקוד או סקרים, מומלץ לבצע מחקר ראיונות גדול ככל הניתן. מנגד צריך לדעת כי גישת המחקר הפרטנית מהווה מקור מצוין למידע אותנטי ומדויק ללקוח הקצה.

 

תצפיות

אין כמו לקבל תמונות מצב מהשטח. צילום וידאו ופירוט מדויק שיפרט את מאפייניי קהל היעד העיקרי של העסק למשל: הרגלי השימוש, דפוסי הקניה ,שעות פעילות חזקות, כמות רכישה פיזית ועוד.

 

4 דברים שחובה לשים לב כאשר עושים סקר שוק

קהל היעד: לדייק בבחירת קהל היעד הנסקר

גודל המדגם: תזכרו, ככל שהמדגם גדול יותר כך התוצאות מהימנות יותר

שיטת המחקר: על מנת לקבל מידע סטטיסטי עליכם לעשות מחקר כמותי (סקר שאלון) ועל מנת לקבל מידע פתוח עליכם לעשות מחקר איכותני (קבוצת מיקוד)

שאלות: השאלות הן המפתח להצלחת המחקר ולכן מומלץ להכין שאלות עם איש מקצוע

איך עושים סקר שוק?(אפשר לעשות לבד!)

מיפוי צרכים: הגדרת יעדים עסקיים באופן ברור ומיפוי ממוקד של קהל היעד וגודל השוק לפני תחילת המחקר

בחירת שיטת מחקר:

בחרו את שיטת המחקר שלדעתכם תהיה הכי מתאימה לצרכי המחקר שלכם.

1.      מחקר כמותי: סקר טלפוני /סקר אינטרנטי, הכי חשוב שיהיה שאלון מותאם במדויק לצרכי המחקר (ניתן לבנות שאלון חינמי ב  google forms)

2.     מחקר איכותני: קבוצת מיקוד או ראיונות אישיים

3.     תצפיות

    יצירת שאלון: כתבו את שאלות המחקר שלכם בהתאמה לשיטת המחקר (הצעה שלנו, כדי לא לפגוע בכל שלבי המחקר מומלץ להיעזר באיש מקצוע עבור כתיבת השאלות) 

     הפצת השאלון: בכלי המחקר המתאים ואיסוף המידע בזמן אמת. (ניתן להפיץ את הסקר בחינם בקבוצות פייסבוק / אינסטגרם וכל רשת חברתית אחרת. כמו כן ודאו שגודל המדגם שלכם מייצג את הקהל שאליו אתם מכוונים והינו גדול ככל הניתן.

עיבוד וניתוח מידע :הממצאים עוברים תהליך של עיבוד, מיון, בדיקת אמינות לשאלונים והפעלת מניפולציות סטטיות מחקריות על מנת להפוך את הנתונים למידע קריא וניתן לשימוש. (אם משתמשים ב  google forms ישנו ניתוח סטטיסטי בסיסי מובנה)

דוח סופי: לסיכום המחקר יש לכתוב דו"ח סיכום שבו יפורטו ממצאים, תובנות ומסקנות המחקר בתיאור גרפי ומלל.

סקר שוק שוק לדוגמה

לפניכם מספר שאלות לדוגמה. חשוב לציין כי השאלות עבור השאלון נבנות בהתאמה אישית לצרכי המחקר (שאלות פתוחות / אמריקאיות / סוגי שאלות כמו השערות / עמדות / אמונות וכו') :

שאלות לקוח

  • אילו תכונות אתה הכי אוהב במוצר או בשירות שלנו?
  • האם המוצר או השירות שלנו קל, מהיר, נוח לשימוש?
  • האם אתה מוכן לספר עלינו לחברים, למשפחה או לעמיתים?
  • האם היית קונה מאתנו שוב?

 

שאלות תמחור, ערך ומתחרים

  • האם בעינייך המוצר שלנו בעל ערך ביחס למתחרים?
  • האם המוצר שלנו מצדיק את מחירו?
  •  האם המחירים שלנו גבוהים, נמוכים או בערך זהים ביחס למתחרים?
  • מדוע אתה קונה עד היום מהמתחרים?

 

שאלות על המוצר

  • האם המוצרים או השירותים שלנו מספיק ייחודיים בהשוואה למה שכבר קיים?
  • האם אתה מרגיש שהמוצר שלנו פותר עבורך בעיה מסוימת?
  • האם עד היום מצאת פתרון הולם אצל המתחרים?
  • אם יכולת לשנות משהו במוצר מה היית משנה?

 

מחיר סקר שוק

    * סקר אינטרנטי נע באזור ה10,000 ₪ כולל דו"ח מסכם מפורט כאשר המחיר משתנה בהתאם לכמות הנסקרים וכמות השאלות.

 

    * סקר טלפוני נע באזור ה 15,000 ₪ כאשר המחיר משתנה בהתאמה למספר השאלות וכמות הנסקרים

 

    * קבוצות מיקוד וראיונות אישיים הינם יחסית באותו המחיר ויכולים לעלות החל מכמה מאות שקלים לאדם ועד לאלפי שקלים למספר אנשים עבור מפגש בודד

מדוע סקר שוק מהווה מפתח להצלחה עסקית?

המפתח לכל עסק מצליח הוא להבין מה הלקוחות שלך רוצים ולתת להם את זה בצורה רווחית עבורך.

יזמים רבים טועים בשלב מוקדם במחשבה שהם יודעים מה הלקוחות שלהם רוצים מבלי לשאול אותםהנחות אלה עלולות לגרום לכמה טעויות יקרות בהמשך.

כדי לברר מה בדיוק הלקוחות שלך רוצים עליך לבצע מחקר שוק.

לסיכום

אז כמו שהבנו זה ברור שסקר שוק הינו חיוני מאוד לקבלת החלטות עסקיות מושכלות ומספק תובנות נהדרות, מסייע באיתור לקוחות פוטנציאלים, זיהוי פערים בציפיות הלקוח ועוד המון.

אם אתם רוצים לחסוך זמן, שיברון לב ובעיקר כאב ראש – תעשו סקר שוק!

סקר שוק יביא ממצאים היכולים להוות את ההבדל בין הצלחה לכישלון עסקי

אהבתם? שתפו!

Facebook
Twitter
LinkedIn

מאמרים נוספים שמומלץ לקרוא

קורס אונליין מקיף לכלל נושאי הסילבוס של קורס SPSS לתואר ראשון במדעי החברה והרוח של כלל המוסדות האקדמיים בארץ

הכרות עם תוכנת SPSS והגדרת משתנים

סרטון זה נועד לספק למשתמשים מתחילים הבנה בסיסית של ממשק ה-SPSS ולהכשיר אותם להגדיר ולערוך משתנים בקובץ נתונים, מיומנות חיונית לביצוע ניתוח סטטיסטי בתוכנה. הוא צפוי לכסות את הנושאים העיקריים הדרושים כדי להתחיל לעבוד עם SPSS

קישור לקורס SPSS המלא: https://www.buymeacoffee.com/statisti

Read More »

מחקר נטישה לעומת שימור לקוחות

כיום, כאשר התחרות בשוק גוברת, על הארגון לעמוד בקצב התחרות כדי לשמור על הלקוחות הקיימים.

מחקר שנערך לאחרונה מצביע כי לקוחות נוטשים מכיוון שהמוצר לא היה באיכות המצופה ושירות הלקוחות לא היה קשוב לצרכי הלקוח.

Read More »